Burnout- tippek a munkahelyi kiégés ellen

Burnout- tippek a munkahelyi kiégés ellen
2018-03-29 Kretter Szandra

A burnout- szindróma (kiégés szindróma) azt a tünetegyüttest jelöli, amely hosszú távú, fokozott érzelmi megterhelés, kedvezőtlen stresszhatások következtében jön létre, fizikai-érzelmi-mentális kimerüléssel jár. A kiégésnek többféle oka lehet: sok stressz, nem megfelelő bérezés vagy túl hosszú munkaidő. Azonban bármi is az ok, idejében felismerve segíthetsz magadon, megelőzheted a kiégést illetve változtathatsz a helyzeteden, kiléphetsz a már kellemetlen munkakörnyezetből.

 

Sikerélmények

Amikor már nem érzed jól magad a munkahelyeden, nem tölt fel a rád bízott feladatok sikeres elvégzése, nem találsz kihívást a napi feladatokban, rutinná kezd válni minden tevékenység, vizsgáld meg önmagad. Miért is választottad ezt a szakmát, ezt a környezetet, amiben dolgozol. Mi motivált az elején? Ha sikerül ezekre a kérdésekre választ találnod, átgondolnod a miérteket újból visszahozhatod a kezdeti lelkesedést. Koncentrálj az apró sikerekre, éld meg őket, ne hagyd, hogy a sok teendő miatt az apró eredmények semmiségnek tűnjenek!

 

Határozott fellépés

Kiállni magunkért nem mindig könnyű, aki alapban konfliktuskerülő, annak pedig kifejezetten nehezére eshet felszólalni problémás helyzetekben. Azonban, ha a kiégés egyik lehetséges oka a munkáltatóval vagy kollégákkal szemben kialakult ellentét, akkor érdemes erőt venni magunkon és tisztázni a kellemetlenséget. Legyen szó akár esedékes béremelésről, ami régóta húzódik, akár munkatársakkal való nehézségről, érdemes beszélgetéseket kezdeményezni a saját érdekünkben még akkor is, ha ez frusztráló ránk nézve.

 

Kikapcsolódás

A pihenés, feltöltődés lényeges kérdés, ha a burnout jeleit észleled magadon. Napközben, a napi rutin ideje alatt is érdemes a pihenőidőket, ebédidőt úgy kialakítani, hogy az elvonja a figyelmedet az aktuális gondokról. A munkatársaiddal együtt ebédelni nagyon klassz, hiszen meg tudjátok beszélni a napi bosszúságra okot adó témákat, de hosszú távon ez csak növeli a meglévő fruszrációt. Inkább menj egyedül ebédelni vagy sétálj egyet, szellőztesd ki a fejed, használd ki azokat a rövid időszakokat, amikor másra tudsz koncentrálni, eltereled a figyelmedet. Fontos, hogy munka után, otthon is képes legyél kikapcsolni, relaxálni, találj számodra örömet okozó tevékenységeket, sportolj, olvass, vegyél egy forró fürdőt.

Változtass!

Mindezek ellenére, amennyiben mindent megpróbáltál és mégsem érzed jobban magad, nincs kedved reggelente felkelni, munkába indulni, ideges leszel még a kollégáid gondolatától is, érdemes elgondolkodnod azon, hogy munkahelyet váltasz. Azonban célszerű figyelembe venned, hogy a jelenlegi negatív érzéseid bizonyos idő elteltével az új munkahelyen is felléphetnek, önismeretet gyakorolni, beszélgetést, akár vitát kezdeményezni mindenképpen érdemes, hiszen nemcsak az önbizalmad nő és válsz magabiztosabbá, de változásokat is elérhetsz általuk.

 

Amennyiben nem vagy biztos benne, hogy a kiégés tünetei jelentkeznek-e nálad vagy egyszerűen csak elfáradtál, kimerült vagy, töltsd ki ezt a tesztet, segítségedre lesz eldönteni mi áll a tüneteid hátterében.

Reméljük cikkünk segített abban, hogy idejében felismerd a burnout jeleit és tegyél ellene. Ne feledd, rajtad is múlik milyen környezetben dolgozol!

Karácsonyi ajándékaidat még 6 nap 15 óra 23 perc 13 másodpercig tudod megrendelni! ( December 19, péntek 12 óráig )