A fenntartható divat enciklopédiája

A fenntartható divat enciklopédiája
2019-01-16 Zsófi

Az élet minden területén lehetőséged van arra, hogy tudatos üzemmódra válts, a háztartástól és étkezéstől kezdve az utazáson át, egészen az öltözködésig. Az alábbiakban összegyűjtöttük neked, hogy hogyan követheted fenntartható módon a divatot, amely az egyik legszennyezőbb ipar a Földön.

Talán ez most meglepő lesz számodra, de igaz: a divat a második legszennyezőbb ipar a világon az olajtermelés után, és felbecsülhetetlen károkat okoz nemcsak a környezet vagy az állatvilág, de a benne munkálkodó emberek számára is! Tehát nem csoda, hogy a legjobbat akkor teheted a Földnek, ha ezen a téren tudatossá teszed a személyes fogyasztásodat.

Ahogy az alábbi számokból is egyértelművé válik: még ha olcsónak is tűnik egy ruhadarab, az ár, amit valójában fizetünk érte, hatalmas. Kövesd inkább az alábbi tanácsokat és hidd el: saját, kicsinynek tűnő erőfeszítéseid igenis változást hozhatnak a világba!

ELKESERÍTŐ SZÁMOK

  • 150.000.000.000 az évente elkészült új ruhadarabok száma globálisan.
  • 1.133.980.925 kilogramm használt ruha végzi évente szeméttelepeken
  • 2.100.000 tonna szén-dioxid-kibocsátással jár évente a ruhaipar (az olajipar után második helyen áll)
  • 70.000.000 és 100.000.000 között van azoknak a fáknak a száma, amelyeket évente kivágnak bizonyos cellulóz alapú anyagok elkészítéséhez
  • 2650 liter vízhez van szükség egy póló előállításához
  • 26.000 Ft egy bangladesi ruhaipari dolgozó átlagos havi bére
  • 10 százaléka a világ teljes ökológiai lábnyomának a textiliparhoz köthető (a légi közlekedés 2%)
  • 20 százalékban járul hozzá az ipari eredetű víz szennyezéshez
  • 61 százaléka a ruhagyártó cégeknek nincs tisztában az általuk árult ruhadarabok eredetével
  • 76 százalékuk nem tudja, hogy hol készülnek a kötött, szövött, festett textil alapanyagok
  • 93 százalékuk nem ismeri a nyersanyagok termelési helyét

RAJTAD IS MÚLIK!

Ezek a számok ugyan elkeserítőek, de saját szokásaid megváltoztatásával Te is szerepet vállalhatsz abban, hogy a legnagyobb cégek is változtassanak a hozzáállásukon.

Ha az alábbi 10+3 pontot betartod, biztos lehetsz benne, hogy hosszú távon a legjobb döntéseket hozod, gardróbodban pedig egytől-egyig kedvenc, minőségi és egyedi darabok lógnak majd – bűntudat nélkül.

TIPPEK A JELENLEGI RUHATÁRADHOZ

1. Szelektáld a gardróbodat anélkül, hogy hirtelen felindulásból még több hulladékot termelnél! Pakold különböző halmokba a kevésbé hordott ruháidat, és hagyj időt magadnak eldönteni, hogy mit szeretnél velük kezdeni. Eladni, eladományozni, átalakítani, átalakíttatni, vagy akár csak takarításhoz használni.

2. A válogatás után vizsgáld át a maradék felhozatalt, és találd meg, hogy mire is van igazán szükséged. Ezeket a réseket töltsd ki, ezeket a konkrét igényeket elégítsd majd ki a tudatos vásárlással.

3. Vigyázz a ruháidra! Változtasd meg a hozzáállásodat, és tekints rájuk úgy mint hatalmas befektetésekre, amelyeket ápolnod és óvnod kell, hosszú évtizedekig.

Ha a kapszula gardróbod létrehozásában további inspirációt szeretnél, olvasd el ezt a cikkünket!

TIPPEK A TUDATOS VÁSÁRLÁSHOZ

1. Informálódj, kérdezz – élőben a boltokban vagy online, akár kedvenc márkád Instagram oldalán! Bojkottálni felesleges, de hidd el, az üzeneteid célba fognak érni: te egy hűséges vásárló vagy, de igenis érdekel, hogy milyen forrásból származnak kedvenc ruháid.

2. Kutass fel új kedvenceket! Az interneten számos gyűjteményt találsz nemzetközi, fair-trade, eco és slow márkákról, például itt, itt, vagy itt. Ha pedig magyar márkákat választanál – ami nagyon dicsérendő, hiszen a lokálisan előállított termékek még környezetbarátabbak – olvasd el a mi gyűjtésünket!

3. Használd a 30-as szabályt! Gondold át, hogy az adott ruhadarabot lesz-e kedved/lehetőséged legalább harminc alkalommal felvenni. Ha úgy gondolod, hogy nem, sőt, csak egyszeri alkalomra lenne megfelelő, próbáld meg a ruhabérlést!

4. Fedezd fel a vintage szépségeit! A divat egy örökös körforgás, és a régi darabok előbb-utóbb újra divatossá válnak. Egy vintage designer darabnál pedig sosem lesz menőbb az utcán!

5. Válassz egész évben használható és az éghajlatodnak megfelelő ruhadarabokat! A globális felmelegedés miatt sajnos eltűntek az évszakok, ahogy jelenleg is érzékelheted. Próbálj olyan ruhákat vásárolni, amiket nem csak az év egyetlen egy tökéletes tavaszi napján, vagy csak síeléskor tudsz hordani. Ha pedig egy nagyon esős helyen laksz – például Koppenhágában vagy Londonban – ne vásárold tömegével a nyári ruhákat, hiszen azokat nem fogod tudni kihasználni.

6. Tartsd a minőséget a mennyiség előtt. Ha számodra boldogságot okoz a vásárlás, akkor egy drágább, menőbb, egyedibb ruhadarab megvásárlása még nagyobb örömet okoz majd, és valljuk be: sokkal menőbb is leszel, mint a fast fashion egyenruhákban vonuló utcai tömegek, és garantáltan nem fog szembejönni veled kedvenc ruhád.

7. Keresd a természetes anyagokat (akár a fast fashion-láncok conscious/fair trade/újrahasznosított kollekcióiban), illetve a lekövethető, átlátható márkákat!

2. Sajnos nem létezik még tökéletesen fenntartható márka, de ezen a téren “a tökéletesség a jó ellensége”, így inkább törekedj valóban elérhető dolgokra. Válaszd azokat a márkákat, akik már próbálkoznak a fenntarthatósággal (Levi’s, Adidas, Nike és H&M), és vásárolj az ő újrahasznosított kollekcióikból – ebből érezni fogják azt, hogy van igény az ilyen ruhadarabokra.

EGYÉB ÖTLETEK A TUDATOS RUHATÁRHOZ

1. Amennyiben van felesleges vagyonod, ruhavásárlás helyett inkább adakozz egy nemes célra! Számos nemzetközi szervezet foglalkozik a divatipar megtisztításával: a Greenpeace a különböző márkáknál lobbizik a környezetre káros kemikáliák használata ellen, a Canopy az esőerdők veszélyeztetett fáiért harcol a cellulóz célra történő tömeges kivágások ellen, az NRDC pedig a beszerzői láncok átláthatóságáért és tisztításáért dolgozik.

3. Ehhez pedig használd a modern technológia eszközeit! A tévhitekkel ellentétben az online vásárlás sokszor igenis környezetbarátabb, mint a bolti, ráadásul így több információt szerezhetsz a márkákról és ruháikról. A Good on You böngészős alkalmazással láthatod, hogy melyik márkák törekednek a fenntarthatóságra (a H&M-nél például az “It’s a start” jelzést mutatja, ami azt jelenti, hogy ugyan még mindig hagyományos anyagokkal dolgoznak, de már törekednek a gyártóvonal tisztítására, számontartják a károsanyag-kibocsátásuk mértékét, és egyéb kezdeményezéseik is vannak a környezetvédelem érdekében). A DoneGood böngésző-kiegészítő pedig minden jó szándékú márka weboldalánál jelezni fogja számodra, hogy jó helyen jársz!

Reméljük, hogy a cikkünk segítségével Te is hozzá tudsz járulni a fenntartható divat terjedéséhez. Ne felejtsd el: minden egyes ember tudatos életmódja számít, hogy élhetőbb legyen a környezetünk!